TET-harjoittelussa teatterilla

Jyväskylän kaupunginteatterilla on vuosittain 6-10 viikon aikana noin 16-20 pääsääntöisesti Jyväskylän perusopetuksen piiriin kuuluvaa 9.-luokkalaista tutustumassa työelämään eli TET-jaksolla. "Valitsemme teatterin harjoitus- ja työsuunnitelmien mukaan tietyt viikot TET-viikoiksi, joille tulijoita olisi tällä hetkellä enemmän kuin mitä voimme ottaa", teatterikuraattori Antti Niskanen kertoo. TET-viikolle voi hakeutua lähettämällä Antille sähköpostitse itsestään pienen esittelyn, josta löytyvät myös perustelut, miksi haluaisi teatterille TETtiin. Hakijoilta toivotaan kiinnostusta teatteriin ja innostusta teatterialalle.

Haastattelin Emma Väätäistä, joka oli teatterilla tettiläisenä marraskuussa 2016. Jakso oli viikon mittainen. Emma kertoi halunneensa tettiin teatterille lähinnä siksi, että se on taidealaa ja hän halusi kokeilla jotakin erilaista kuin viime vuosien harjoitteluissa. Emma kertoi, että "minulla on myös oma heikko kohtani teatteritaiteeseen ja etenkin musikaaleihin. Ja halusin nähdä mitä kaikkea kulissien takana tapahtuu sekä auttaa, jos siihen pystyisin."

Emma pääsi tettiläiseksi soitettuaan Antille. Hän haki paikkaa sen verran ajoissa, ettei hänen ollut ollenkaan hankala päästä. Sitä hän ei tiedä, jäikö joku halukas ilman paikkaa.

Ennakko-odotuksistaan Emma kertoi näin: "Arvelin, että viikosta tulisi mukava eikä kovinkaan rankka. En tiennyt, mitä teatterilla pääsisi TET-harjoittelija tekemään, mutta odotin teatterin toimintaan tutustumista ja jotakin pientä auttamishommaa." Ja miten odotukset sitten täyttyivät? "Pääsimme kyllä kiertämään teatteria ja näkemään paljon. Opin paljon siitä, kuinka paljon työtä näytöksen toteuttamiseen tarvitsee tehdä. Opin myös näytelmäkäsikirjoituksen lukemista ja pääsin seuraamaan harjoituksia ja muuta toimintaa. Kuten odotin, viikosta tuli todella mukava! Ja siihen sisältyi monia kivoja asioita, joita en ollut edes tajunnut odottaa."

Emma kertoi päässeensä lähinnä tutustumaan teatteriin ja sen toimintaan. Tettiläiset olivat lukeneet käsikirjoitusta ja nähneet harjoituksia sekä valmiita esityksiä. He olivat myös haastatelleet näyttelijöitä ja kuulleet heidän ammatistaan. Entä mikä oli parasta? "Pidin erityisesti siitä, kuinka paljon asioita saimme tietää, sillä olen aika tiedonhaluinen vähän kaikissa tilanteissa. Pidin myös kaikista ihmisistä. Tosi mukavaa porukkaa!" Emma kertoo oppineensa erityisesti sen, että muutaman tunnin mittaisen esityksen takana on monen kuukauden ahkera työ. Hän ei aiemmin tiennyt esimerkiksi, että kaupunginteatterilla on oma puuverstas. Muutenkin rakennuksen koko ja sinne mahtuvien asioiden määrä yllätti hänet suuruudellaan.

Teatterin TET-harjoittelijat pääsevät tutustumaan teatterin tiloihin.
Kuvassa asustamiseen liittyvää esineistöä.

Entä miten Emma viihtyi? "Viihdyin todella hyvin. Ilmapiiri teatterilla oli ihana. Viihdyin paremminkin kuin olisin kuvitellut viihtyväni. Kyllästymisen hetkiä ei ollut lähes ollenkaan. Ainakin minulle paikka oli mieleinen." Hän myös suosittelisi teatteria TET-paikaksi sellaiselle ihmiselle, jota teatterin toiminta kiinnostaa missä muodossa tahansa. Emma ei itse harrasta teatteria tekijänä, mutta katsojana kyllä - ja arvelee, että TET-viikon jälkeen tulee todennäköisesti käytyä aiempaa useammin.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)